Planidoo maakt organiseren eenvoudig.
Wat is Planidoo? Ik doe mee
Planidoo - home

Tips voor de online teksten van je minisite

Inhoudsopgave

    De eerste indruk van de bezoeker van je eventpagina is erg belangrijk. Mensen zijn online heel ongeduldig. Als hun aandacht niet meteen gegrepen is, klikken ze opvallend snel weg. Beelden spelen een cruciale rol voor een goede eerste indruk. Vandaar dat je event minisite op Planidoo een grote foto bevat. Zorg er voor dat deze foto je publiek aanspreekt! Kijk hier voor meer tips over foto's. Maar onderschat zeker ook de tekst niet. Die neemt de lezer bij de hand om geleidelijk aan meer te ontdekken. Hoe maak je met je online tekst een eerste goede indruk? Enkele tips op een rijtje:

    Val met de deur in huis

    Mensen willen meteen weten waarover het gaat: Wat? Waar? Wanneer? Op basis hiervan beslissen ze of jouw evenement de moeite waard is om meer over te lezen. Daarom is het belangrijk om te beginnen met de 'need to know' info. 

    Een kleine teaser vooraf kan geen kwaad. Schrijf gerust een leuke openingszin om de aandacht te trekken. Maar laat een compacte samenvatting van je activiteit onmiddellijk volgen: de 3 W's, namelijk wat, wanneer en waar.

    Daarna kan je een hoop 'nice to know' info meedelen. Vertel uitvoerig over je evenement. Wat maakt het zo speciaal? Waarom moeten mensen echt naar jouw evenement komen? Wat mogen ze niet missen? Doe je een liefdadigheidsactie, vertel dan eventueel over je persoonlijke betrokkenheid bij het goede doel bijvoorbeeld. Anticipeer op de redenen dat mensen niet zouden willen komen: bv. er is gratis parkeerplaats, lage kostprijs, speciale actie voor bepaalde doelgroep, je kan gemakkelijk een ticket kopen, er zijn tenten voorzien bij slecht weer, …

    Sluit af met één call to action (een oproep tot actie)! Geef lezers nog een extra duwtje in de rug en maan hen aan tot het kopen van een ticket, tot inschrijven, tot het uitnodigen van hun vrienden, ...

    Begeleid de ogen van de lezer

    Mensen lezen niet graag lange teksten op een website. Ze scannen eerder informatie dan dat ze echt lezen. Daarom is het extra belangrijk om je tekst goed te structureren.

    Op die manier wordt een tekst beter leesbaar online en begeleid je de ogen van de lezer.

    Let op je schrijfstijl

    Ook de schrijfstijl kan een grote invloed hebben op hoe graag iemand blijft voort lezen. Probeer je goed te verplaatsen in iemand die totaal niets weet over je evenement of je organisatie. Hou je daarnaast ook zo goed mogelijk aan enkele richtlijnen die specifiek gelden voor teksten op het internet.

    Kortom, wees to the point en verveel je lezer niet. Laat je tekst nalezen door andere mensen om spelfouten te vermijden en om na te gaan of de inhoud voor iedereen duidelijk is.

    Je weet nu hoe je best een eventpagina schrijft. Met Planidoo maak je er in enkele minuten een aan. Schrijf je gratis in, maak een nieuw project aan, vul de gegevens in en enkele ogenblikken later staat je webpagina online.

    Gratis minisite aanmaken

    Tips

    1. Planidoo

      Als de bezoeker een toegangsprijs moet betalen op je evenement, vergeet die dan niet te vermelden in de beschrijving.

    2. Planidoo

      Leer een korte versie van je beschrijving uit je hoofd, een zogenaamde 'elevator pitch': zo kan je overal in enkele woorden uitleggen wat je evenement inhoudt.

    3. Planidoo

      Lees eens hardop wat je geschreven hebt. Zo merk je sneller welke zinnen in je beschrijving nog niet snor zitten.

    4. Planidoo

      Gebruik geen schrijftaal in je beschrijving, maar leun zo veel mogelijk aan bij hoe je spreekt. Dat is overtuigender.

    5. Planidoo

      Vind je het moeilijk om compact te schrijven? Noteer eerst de uitgebreide versie van de beschrijving en schrap dan zoveel mogelijk onnodige informatie.