Planidoo maakt organiseren eenvoudig.
Wat is Planidoo? Ik doe mee
Planidoo - home

Hoe stel je sponsorpakketten samen?

Inhoudsopgave

    Headerfoto Sponsorpakketten

    Wat heb jij sponsors te bieden? Veel meer dan je denkt! Geraak je bij het opstellen van sponsorpakketten niet veel verder dan het voorstel om wat logo’s op spandoeken, je affiches of de website te zetten, dan ben je hier aan het juiste adres. We sommen voor jou netjes alle opties op en geven je een creatieve tips om je sponsorvoorstel interessant te maken voor bedrijven die je wil contacteren. Wedden dat ze toehappen?

    Visibility

    Sponsors willen in eerste instantie graag zichtbaar aanwezig zijn op het evenement zelf. Ze maken graag reclame voor hun bedrijf of producten bij het aanwezige publiek of krikken graag hun imago op door met jouw evenement in verband gebracht te worden. Je sponsors in de spotlight zetten op je evenement kan op verschillende manieren.

    A. Strate-lo-go: strategische plaatsen voor logo’s

    Het publiek kan er niet naast kijken, als je de logo’s van je sponsors op strategische plaatsen opstelt. Iedereen passeert bijvoorbeeld langs de ingang, kassa en bar. Is er een podium op je evenement? Vergeet niet dat iedereen de hele avond in die richting kijkt! Organiseer je een sportactiviteit, dan kunnen bepaalde plaatsen langs het parcours of het veld uitgelezen locaties zijn.

    Marathon sponsors.jpg

    Denk dus goed na over de plaatsen op je evenement die interessant kunnen zijn voor je sponsors. Geef je sponsors, afhankelijk van het sponsorpakket, de keuze tussen bepaalde locaties en bepaalde dragers:

    In de grootte van de dragers kan je ook variëren. Zeker bij de LED-wall is het verstandig een onderscheid maken tussen een kwart van, de helft van of het hele scherm. Dat het logo alleen op het scherm verschijnt, kan voor een sponsor een goede reden zijn om toch voor een groter sponsorpakket te kiezen.

    Maak bij het drukwerk duidelijke afspraken over wie het spandoek, de vlag of het bord moet voorzien. Als je dit als organisator op jou neemt, hou dan rekening met de kosten hiervan in het gevraagde sponsorbedrag.

    B. Handige logo’s

    Elke bezoeker krijgt sowieso een aantal items in zijn of haar handen gestopt tijdens een evenement. Maak hier gebruik van in je sponsordeals. Voorzie in bepaalde sponsorpakketten de optie om logo’s op deze dragers weer te geven:

    Festivalbandje sponsors

    Photo by Neil Turner under CC licence BY-SA 2.0.

    C. Visibility to the max

    Echt grote sponsors kan je soigneren door ze opties te geven die andere sponsors niet krijgen. Zo kunnen ze zichzelf of hun producten op een unieke manier in de kijker zetten op jouw evenement. Denk maar aan:

    Je kan ook zelf leuke promoacties bedenken voor de hoofdsponsor(s). Vanzelfsprekend steek je daar veel meer werk in dan in de doordeweekse sponsordeal, maar de return voor je sponsor is meestal ook groter. Zo’n sponsordeal op maat is vooral interessant bij jaarlijkse evenementen, omdat de kans groot is dat de sponsor je evenement wil blijven steunen.

    Bar sponsors.jpg

    Think outside the box en hou de noden van je sponsors voor ogen als je nadenkt over unieke manieren om hen zichtbaarheid te geven. We geven je enkele ideeën mee om je te inspireren:

    Sponsors opnemen in je communicatie

    Maak zeker een onderscheid in je sponsorpakketten door de mate waarin je de sponsor meeneemt in je communicatie over het evenement. Hoe groter de sponsor bijvoorbeeld, hoe groter zijn logo wordt weergeven en op hoe meer plaatsen zijn logo vermeld wordt.

    Meestal wordt hierbij alleen gedacht aan het plaatsen van logo’s van sponsors in de on- en offline communicatie, maar ook hier kan je creatief te werk gaan. Denk ook aan wat je kan vertellen over de sponsors van je evenement op sociale media of op je website. Of help de grote sponsors om interessante acties uit te werken voor de advertenties die verspreid worden.

    A. Online communicatie

    B. Drukwerk en advertenties

    Het drukwerk dat je als organisator verspreidt, is natuurlijk de plek bij uitstek voor het vermelden van de logo’s van je sponsors. Denk maar aan:

    Flyers uitdelen

    Photo by Taekwonweirdo under CC license BY-NC-SA 2.0.

    Vermeld in je sponsorpakket zeker wat de oplages van je drukwerk zijn, zodat je sponsor een idee krijgt van het bereik. Kunnen sponsors adverteren in je programmaboekje? Zorg dan voor verschillende advertentieformaten in de sponsorpakketten die je opmaakt. Vergeet niet dat de cover (binnen- en buitenkant) van het boekje een felbegeerde plaats is voor advertenties!

    Programmaboekjes kunnen ook een ideale manier zijn om veel kleine donaties te verzamelen. Vaak wil een bedrijf niet meegaan in een sponsordeal, maar willen ze wel het evenement steunen door een advertentie in het programmaboekje te plaatsen aan een lagere prijs.

    Exclusieve extra’s

    Een laatste manier om de sponsors over de streep te trekken, is ze in de watten leggen op je evenement. Varieer in de extra’s die je biedt in de verschillende sponsorpakketten:

    VIP ruimte.jpg

    Maak per sponsorpakket een leuke mix van aangeboden visibiliteit op het evenement, communicatie over de sponsor en enkele exclusieve extra’s. Geef elk sponsorpakket een naam zoals gouden, zilver, bronzen sponsor, of maak er iets heel creatief van.

    Nu kan je volledig voorbereid aan de zoektocht naar sponsors beginnen. Hen overtuigen is een pak gemakkelijker als je weet wat je te bieden hebt. Heb je toch nog wat plankenkoorts om aan het ronselen van sponsors te beginnen? Lees dan zeker onze tips voor het overtuigen van sponsors.

    Tips