Planidoo maakt organiseren eenvoudig.
Wat is Planidoo? Ik doe mee
Planidoo - home

De 5 valkuilen van teamwork

Inhoudsopgave

    We weten allemaal welke excuses mensen verzinnen als samenwerken niet zo vlot gaat als verwacht. “Ik wist het niet.” “Ik heb mijn best gedaan.” “Ik wou het zo nog zeggen.” “Dat was niet mijn idee.” Als je samen met anderen een evenement organiseert, is dat niet anders.

    Toch vallen deze uitspraken perfect te vermijden. Niet in de volgende 5 valkuilen trappen, maakt van je team een perfect geoliede machine. Wat echt een basisvoorwaarde is voor een evenement om u tegen te zeggen.

     

    “Maar ik wist niet dat dat de bedoeling was. En ik wist niet dat dat zo belangrijk was.”

    Valkuil 1: Mensen doen maar wat. Ze weten niet wat ze precies moeten doen of tegen wanneer. En hebben geen idee wat de gevolgen zijn als ze hun taak niet goed of niet op tijd doen. De organisatie van een evenement zit als een puzzel in elkaar. De ene kan geen affiches plakken vooraleer de andere het drukwerk geregeld heeft bijvoorbeeld.

    Door elk teamlid een beeld te geven van ‘the bigger picture’ zorg je voor betrokkenheid in het team. Iedereen ziet de noodzaak in om zijn taken correct (en op tijd!) af te handelen. Bovendien creëer je een sfeer waarin iedereen volop meedenkt over de organisatie en de workflow.

     

    “Ik heb altijd mijn best gedaan, maar hij veegt er zijn voeten aan. Voor mijn part moet hij volgend jaar niet meer meedoen.”

    Valkuil 2: Roddels. Roddels. Roddels. Mensen geven liever niet face-to-face kritiek. Maar door hun mening niet in de groep te gooien, kan er ook geen oplossing gezocht worden. Als bepaalde taken niet goed of niet op tijd afgerond worden, heeft dit gevolgen voor alle teamleden en de hele organisatie.

    Maak tijd om deze ergernissen in team te bespreken. Zorg dat niemand bang is om zijn fouten toe te geven. Confrontaties mogen, maar een sfeer van vertrouwen is belangrijk. Zorg dat nadien het hele team meedenkt over een goede oplossing om dit in de toekomst te vermijden.

     

    “Ik wou het nog zeggen, want ik had het eigenlijk nooit op die manier gedaan, maar ja…”

    Valkuil 3: De kuddegeest slaat toe. Als de meerderheid lijkt akkoord te gaan, durft geen mens nog een ander idee opperen. Daarnaast wordt in een groep zwijgen al snel als toestemmen geïnterpreteerd. Bij het nemen van beslissingen over je evenement, is het belangrijk dat iedereen voor zichzelf durft te denken.

    Zorg voor een sfeer waarin ook haantjes-de-achterste hun mening kwijt kunnen. Als niemand bang is om de bal eens mis te slaan, wordt een team ook creatiever. Een goed resultaat krijg je pas door out-of-the-box-denken aan te moedigen.

     

    “Mijn taken heb ik allemaal perfect gedaan. Het is niet mijn fout dat ons evenement op niks trok.”

    Valkuil 4: Eigen belang eerst. Mensen denken dat het voldoende is dat ze hun eigen taken uitvoeren, maar samen organiseren betekent dat de goede afloop de verantwoordelijkheid van iedereen is. Bij de opbouw bijvoorbeeld krijgt iedereen een taak toebedeeld, maar het is leuker als iemand na het opzetten van de tent ook helpt met het plaatsen van de stoelen en de tafels.

    Pas als coördinator op met enkel individuen belonen voor hun inzet. Dat zorgt meestal voor wrijving in het team. Geef af en toe ook eens ‘a thumbs up for group effort’. Als groep ervoor gaan en samenwerken, zorgt voor enthousiasme.

     

    “Dat was zijn idee, ik had dat risico nooit genomen. Nu het fout loopt, moet hij het ook maar oplossen.”

    Valkuil 5: Het risky shift-fenomeen. Mensen die graag risico’s nemen, hebben het vaak voor het zeggen. De stem van diegenen die liever geen risico’s nemen klinkt minder luid in groep. Daardoor neemt een team vaak risico’s die niet verantwoord zijn. Mensen voelen zich bovendien minder persoonlijk verantwoordelijk voor beslissingen die in groep genomen worden.

    Hou dit fenomeen in je achterhoofd bij discussies in groep. Vraag je bij elke beslissing even af of je geen te groot risico neemt. And last but not least, stel altijd iemand verantwoordelijk voor de bijhorende taken.

     

    Evenementen organiseren vergt van alle teamleden veel tijd en energie. Voeg daar een slechte samenwerking aan toe en je krijgt ‘a recipe for disaster’. Vermijd verloren moeite en ga voor goed teamwork, want ‘it makes the dream work’.

    Tips